► stabilirea răspunderii
materiale pentru orice pagubă produsă ca urmarea a recepţionării
unor mărfuri necorespunzătoare calitativ sau cantitativ.
Dintre toate
etapele pe care le parcurg loturile de mărfuri,recepţia calitattivă
şi cantitativă poate genera divergenţe si litigii între furnizor,
cărăuş şi beneficiar.În acest sens este necesară cunoaşterea
răspunderilor ce revin fiecăreia dintre parţi.
Răspunderea
furnizorului pentru lipsurile calitative sau cantitative ale
mărfurilor se stabilesc în urmatoarele situaţii :
► nerespectarea riguroasă
a calităţii livrate, potrivit normelor şi standardelor de produţie a
acestora;
► nerespectarea normelor
tehnice de aambalare, încărcare,manipulare şi fixare în mijlocul de
transport ;
► folosirea pentru ambalare a unor
materiale necorespunzatoare ;
► completarea greşită a
documentelor de transport prin înscrierea unor date inexacte,
incomplete sau prin înscrierea datelor în alte rubrici decât cele
rezervate ;
► declararea nereală a
greutăţii;
► livrări masiv,
nejustificat,care provoacă locaţii şî perturbări în procesul
circulaţiei bunurilor;
► absenţ sigiliilor
corespunzătoare pe mijloacele de transport.
Răspunderile
cărăuşului se stabilesc pentru integritatea mărfurilor
transportate din momentul primirii şi pâă la eliberarea lor către
beneficiar. Momentul primirii este specificat prin aplicarea unei
ştampile pe documentul de transport.Responsabilitatea cărăuşului
pentru consecinţele unui transport necorespunzător se refera la :
► folosirea unui mijloc de
transpor neadecvat grupei respective de mărfuri ;
► prezenţa lipsurilor
cantitative rezultate ca urmare a scurgerilor şi avariilor pe timpul
transportului ;
► neanunţarea
beneficiarului în timp util, pentru a se prezenta sâ îşi primească
mărfurile.
Răspunderile
beneficiarului există dim momentul şi de la locul descărcării
până la cel al depozitării mărfurilor.În această etapă pot apărea
lipsuri sau degradări ale mărfurilor. Ca urmare, beneficiarului îi
revin răspunderi legate de:
► îndeplinirea unor
activităţi distincte la primirea mărfurilor,cum sunt : executarea
formalităţilor prealabile preluării loturilor de marfă (primirea
documentelor d transport) ; verificarea mijlocului de transport ;
cercetarea şi ridicarea sigiliilor de pe mijlocul de transport;verificarea
conţinutului a ambalajelor acestor mijloace; solicitarea
reîncărcării mărfurilor atunci când apar lipsuri pe parcursul
transportului;
|